<-

Magazín

Odkiaľ sa berú sny?

Ste presvedčení o tom, že sa vám dnes nič nesnívalo? Mýlite sa! Telo si síce zvyčajne plne odpočinie, ale vaša myseľ je v strehu a bdie. Každú noc sa vám zdajú sny, iba si ich nepamätáte alebo ihneď po prebudení zabudnete. Vysvetlíme vám, ako funguje snívanie a ako s ním pracovať. Čítajte pozorne!

Sny

Sny sa zdajú každej ľudskej bytosti a počas jednej noci sa vám ich môže zdať hneď niekoľko. Aktivitu snívania dokazuje predovšetkým REM fáza spánku, čo je najhlbšia fáza spánku, pri ktorej človek rýchlo pohybuje očnými buľvami pod zatvorenými viečkami, a je sprevádzaná ťažkým a nepravidelným dýchaním.

Srdcové tempo v tejto spánkovej fáze zodpovedá hodnotám pri bdelom stave. Spoznáte ju tiež podľa úplne uvoľnenej tváre spiacej osoby a podľa toho, že ju ďaleko ťažšie prebudíte ako v inej fáze spánku. Táto hlboká fáza obnovuje naše psychické procesy, ktoré počas dňa vyčerpáme, a posilňuje pamäť.

V REM fáze sú sny najživšie a mnohokrát plné symbolov a nelogických scenárov. Patríte medzi jedincov, ktorí si nepamätajú skoro žiadny svoj sen? Ak ste zvedaví, požiadajte napríklad partnera, aby vás prebudil v REM fáze. Budete tak mať ďaleko väčšiu šancu na vybavenie deja sna.

Sny sú výsledkom vašich vnútorných i vonkajších podnetov. Prichádzajú s rôznym oznámením a predstavami. Sen je odrazom duševného stavu a sprievodcom zmeneného vedomia. Mozgové aktivity sa nachádzajú v alfa rytme a práve neprítomné vedomie spôsobuje najrôznejšie scenáre vášho snívanie.

Ako ovplyvníte sen?

  • Zvuk. Hudba, budík, zvonenie mobilného telefónu a vlastne akýkoľvek náhly zvuk sa môže veľmi ľahko preniesť do scenára vášho sna. Takže až sa vám bude snažiť dovolať šéf, prečo máte meškanie a nie ste ešte v práci, je dosť pravdepodobné, že si budete v danú chvíľu v rytme vyzváňania tancovať napríklad niekde na plese s morskou pannou. 😊
  • Hovorené slovo. Zaspali ste pri televízii? Potom sa vám môžu rôzne dialógy z filmov či televíznych relácií ľahko nabúrať do priebehu vášho sna a ovplyvniť jeho aktuálne dianie.
  • Pach. Nejedna vedecká štúdia potvrdila fakt, že ak zaspávate s príjemnou vôňou, obsah vášho sna bude veselý a pozitívny, kdežto rôzne nepríjemné zápachy vyvolávajú strašidelné a nepríjemné snívanie.
  • Denné okolnosti. Podvedomie pracuje neustále a určité situácie, ktoré pre vás boli nejakým spôsobom kľúčové, znovu prehráva a analyzuje v podaní sna. Môže sa vám teda často zdať o aktuálnej téme, ktorej sa cez deň venujete, ale v pozmenenej forme.
  • Životné udalosti. Niekedy sa ľuďom opakujú sny v rôznom období stále dokola. Pokúste sa takým snom zaoberať a postupne ho začať riešiť. Čo môžu znamenať jednotlivé symboly? Vyjadrujú spomienky na nejaké traumy alebo predstavujú nejaké vaše strachy? Opakujúcim snom venujte špeciálnu pozornosť, snažia sa vás na niečo upozorniť.

Ako si zapamätáte sen?

  • Chcite!

Veľmi úspešným predpokladom pre to, aby ste si začali pamätať sny, je už samotné chcenie. Zaspávajte s myšlienkou na to, že sa ráno prebudíte a sen si vybavíte. Buďte trpezliví! Niekto zaznamená úspechy už nasledujúce ráno, niekto až za mesiac.  

  • Po prebudení neponáhľajte!

Po prebudení sa neponáhľajte a zostaňte pokojne ležať. Vstrebávajte pocity, a aj keď si sen nepamätáte, zapíšte si, ako ste sa po prebudení cítili. Pozor, nepleťte si ich s pocitmi, ktoré vám po prebudení vyvstanú v nadväznosti na konkrétne plány nasledujúceho dňa. Musíte ich vnímať tak nejako "bez príčiny".

Všetko si poctivo zapisujte. Kúpte si pekný zápisník, podvedomie tak s vami bude viac spolupracovať. :-) Na počítač či mobilné telefóny zabudnite! Displej vašu pozornosť roztriešti a vaše spomienky a detaily ohľadom sna sa môžu rýchlo vypariť.

Poctivým a trpezlivým tréningom si tak môžete osvojiť vybavovania snov. Veľa šťastia!

Páči sa vám tento článok? Podeľte sa s ostatnými: