<-

Magazín

Ste na tom v letných horúčavách zle so spánkom? Pomôžete vám s ním!

Nevyhneme sa tomu žiadne leto. Jedna tropická noc strieda druhú a nedá nám spať. V posledných dňoch je ale horúco tak extrémne, že by sme nočný odpočinok potrebovali ako soľ. Ako teda zariadiť, aby ste sa v noci dobre vyspali a ďalší horúci letný deň zvládli? Máme pre vás niekoľko odporúčaní.

Kedy inokedy potrebujeme dostatočne odpočívať a kvalitne spať ako v dňoch, kedy sme vystavení extrémnej záťaži. A aktuálne tropické počasie extrémnou záťažou rozhodne je, a to nielen pre deti či starých a chorých ľudí. Poďme sa teda pozrieť na niekoľko opatrení, ktoré by ste mali dodržiavať, aby sa váš spánok z letných horúčavách zlepšil.

# 1. Dodržujte pitný režim

Základ, ktorý zabráni dehydratácii a telu umožní sa potiť. Dôležité je, aby ste pili v priebehu celého dňa. Pred spaním, tak 1 až 2 hodiny, to s pitím už príliš nepreháňajte, zbytočne by ste zaťažili obličky a chodili v noci na záchod.

# 2. Obmedzte alkohol, kofeín i fajčenie

Vyhnite sa alkoholu. Samozrejme, orosené popoludňajšie pivo na kúpalisku ešte nikomu neublížilo, večer si ho ale odpustite. Spánok v alkoholovom opojení nie je nikdy plnohodnotný. To isté platí pre kofeínové nápoje, popoludňajšia káva vašu nespavosť akurát prehĺbi. Všeobecne sa odporúča vypiť poslednú kávu najneskôr 4 hodiny pred spaním, teraz v lete ale interval predĺžte. A s podvečernou kávou vynechajte aj podvečernú cigaretu.

# 3. Upravte jedálniček

Zamyslite sa nad tým, čo v týchto horúčavách jete, a to nielen pred spaním. Vynechajte ťažko stráviteľné jedlo, zvýšte príjem ovocia a zeleniny. Na večerné grilovanie radšej zbaľte rybu, cuketu či kukuricu. Telo pomáhajú ochladiť napr. fazuľa, špenát, ovsené vločky alebo orechy.

# 4. Fyzicky sa unavte

To, že by ste sa mali hýbať, neplatí len v lete, ale práve teraz je fyzická únava pre zaspávanie veľmi dôležitá. Nevyhovárajte sa, že sa v tomto počasí nedá športovať. Dá! Nikto vás v 30 ° C nenúti behať po rozpálených uliciach, bežte si napríklad zaplávať.

# 5. Zásobu melatonínu doplňte už behom dňa

Produkciu melatonínu čiže hormónu spánku zvyšuje tzv. modré svetlo, ktoré je súčasťou denného svetla. Akonáhle začne jeho intenzita klesať, melatonín sa začne vylučovať do krvi. Schovávaním v temných kútikoch spánku nepomôžete.

# 6. Cez deň sa zabednite, vetrajte v noci

Spálňu poťažmo celý byt vetrajte až v noci, keď sa vonku ochladí. Ak ste šťastným majiteľom klimatizácie, ochlaďte spálňu tesne pred spaním. A ak spíte so zapnutým vetrákom, nemierte ním priamo na posteľ, aby vás neofúklo a nepriniesol zbytočné zdravotné komplikácie.

# 7. Dodržujte zásady spánkovej hygieny

Snažte sa každý deň chodiť spať v rovnakom čase a rovnako tak ráno v rovnakom čase vstávať. Ideálne do pol hodiny po prebudení sa vystavte dennému svetlu, ktoré resetuje vnútorné hodiny a odštartuje odpočítavanie ďalšieho dňa.

# 8. Nezabudnite ani na výbavu postele

Zhoršovať kvalitu spánku môže tiež to, v čom spíte. Ak neznesiete spať nahí, hoďte na seba bavlnené pyžamo, ktoré dobre saje pot. Vankúš a prikrývku navlečte do bavlny, krepu, damasku alebo saténu. Alebo prikrývku radšej ani neobliekajte a spite len pod ňou. No a v neposlednom rade sa zamyslite nad matracom, do ktorej sa potíte. Je dostatočne vzdušná a odvetraná.

Páči sa vám tento článok? Podeľte sa s ostatnými: