Podriemovaním k vyšším výkonom

Pamätáte si, ako ste v škôlke odmietali chodiť popoludní spať? Dnes by ste si možno radi po obede na chvíľu ľahli, ale nechcete alebo nemôžete strácať cenný čas. Čo na krátky spánok počas dňa hovoria odborníci? Dodá nám energiu na zvyšok dňa, alebo naopak prispeje k ešte väčšej únave?


Dožente, čo ste v noci nestihli

Vedci urobili výskum, v ktorom porovnávali čulosť dvoch skupín ľudí. Jedna sa dostatočne vyspala v noci, druhá v noci spala menej, ale popoludní si ešte zdriemla.

Výsledky testov boli takmer rovnaké: popoludňajší spánok pomáha zbystriť myseľ a načerpať energiu, zvlášť ak ste sa dostatočne nevyspali v noci.

Podľa odborníkov má zdriemnutie pozitívny vplyv na pamäť, navyše je prevenciou syndrómu vyhorenia a znižuje riziko ochorenia srdca. Vyvarovať by sa ho ale mali osoby trpiace nespavosťou a depresiami, u nich môže dôjsť k zhoršeniu symptómov.

7 tipov pre dokonalé popoludňajšie zdriemnutie

Vo dne je pre kvalitu spánku potrebné urobiť pár opatrení. Aby malo zdriemnutie zmysel, nesmie vás nič rušiť.

  • Spite v posteli, nech vás nikde nič netlačí
  • Zatiahnite závesy alebo si kúpte masku na spanie
  • Ak je niekto doma, poproste ho, aby nerobil hluk
  • Vypnite si na telefóne zvonenie
  • Pre istotu si nasaďte špunty do uší
  • Pred spánkom nejedzte ani nepite
  • Vypnite kúrenie a vyvetrajte

Ako dlho spať?

Rôzna dĺžka zdriemnutia má rôzny účinok:

  • 10 - 20 minút: dodá vám energiu, ľahké prebudenie
  • 30 minút: môže nasledovať takzvaná spánková zotrvačnosť, teda asi polhodinová únava
  • 60 minút: napomáha pamäti, po prebudení ale budete unavení
  • 90 minút: prebehnú všetky fázy cyklu, pomáha kreativite, ľahké prebudenie

K načerpaniu síl teda stačí štvrťhodinka spánku, ideálne uprostred produktívneej časti dňa.

Pokiaľ ale nepracujete v pokrokovej firme (ako je napríklad Google, ktorý povolil spánok v pracovnej dobe), môžete si zdriemnutie dopriať až doma, po práci.