Zdravý spánok

Spánkovým desatorom a osvedčenými radami pre zdravý spánok je zahltený celý internet. Keď naozaj dlho nič nepomáha, v zúfalstve siahajú nespáči po farmaceutikách, ktoré nie sú pre ľudský organizmus práve prospešné a môžu vyvolať závislosť.


Existuje aj iná cesta, ktorú vám dnes predstavíme. Ponúkame niekoľko rád, ktorými sa riadili už naše babičky, nahliadneme do bylinkárstva a aromaterapie. Veríme, že aspoň niektoré z rád zaberú aj na vás!

Čo sa osvedčilo našim babičkám? - Choďte spať v pravidelnú hodinu, najlepšie hodinu až dve pred polnocou. V túto dobu je spánok najzdravší. - Tesne pred spaním miestnosť vyvetrajte, nech sa do nej dostane čerstvý vzduch. - Dbajte na kvalitu posteľnej bielizne, najvhodnejšie a najpríjemnejšie sú prírodné materiály. - Posteľ by mala byť obrátená tak, aby ste hlavou nesmerovala k dverám, najlepšie keď bude uložená k severu. - Na dobrú noc vypite hrnček teplého mlieka s medom. - Ak do pol hodiny nezaspíte, vstaňte a venujte sa domácim prácam. Spánok sa po chvíli zaručene dostaví.

Bylinky ako všeliek

Liečivá moc byliniek je všeobecne známa a priaznivé účinky majú aj na samotný zdravý spánok. Len vedieť po ktorej siahnuť. Pokojný spánok budete mať zaručene po čaji z medovky lekárskej. Dokáže odstrániť stres, upokojiť a uvoľniť, zaisťuje dobré trávenie a údajne privádza pekné sny. Keď k tomu pridáte pár lístkov chmeľových kvetov a hlohu, určite neoľutujete. Chmeľ otáčavý totiž neslúži len na výrobu obľúbeného zlatistého moku, ale jeho horčiny a silice upokojujú nervovú sústavu pri rozčúlení a podráždení. Pôsobí ako sedatívum. Už po stáročia sa k upokojeniu používa tiež ľubovník bodkovaný. Osvedčila sa ako veľký pomocník pri liečbe ľahších depresií, melanchólie, nespavosti, úzkosti vyvolanej stresom a tiež nespavosti a žalúdočných neuróz.

Voňavá ponuka

Čuch je ďalším zmyslom, ktorý nám môže pomôcť pri častých problémoch so zaspávaním. Nielen naše babičky, ale už aj v antickom Ríme vedeli, že vrecúško so sušenou levanduľou dokáže privolať pokojný, zdravý a plnohodnotný spánok. Dnes sa ponuka aromaterapeutických pomôcok veľmi rozšírila a obľúbené vône môžeme aplikovať rôznymi spôsobmi. Extrakty z už spomínanej levandule, medovky, rumančeka, santalového dreva, lipy alebo grapefruitu môžeme používať buď ako éterické oleje v aromalampičkách alebo v podobe esencií. Najdlhší účinky má aromaterapeutická masáž, ďalej obklady a predovšetkým horúce kúpele, ktoré príjemne uvoľnia celé telo a v neposlednom rade tiež dušu, ktorá často za absenciou spánku stojí.

Kto je priaznivcom alternatívnej medicíny, môže siahnuť aj do prostriedkov Bachovej kvetovej terapie. Špeciálna esencia na spanie sa aplikuje vo forme spreja. Jedná sa o výťažky z rôznych kvetov a rastlín, ktoré odbúravajú stres, čistí hlavu od stále sa opakujúcich myšlienok a prináša zdravý a pokojný spánok.

Ak vám nepomôže žiadne z našich odporúčaní, skúste sa pred podaním farmaceutických prípravkov obrátiť na odborníkov z oblasti kognitívno behaviorálnej terapie alebo akupunktúry. Budete prekvapení, aké ďalšie prostriedky na zdravý spánok zaberajú!